/ bemutató feladatsor


© ALTER / NATIVE ONLINE VIDEO PROGRAMME

A program pre- és upper-intermediate szint között használható, elsősorban önálló tanulásra épül, vannak kicsit könnyebb és nehezebb feladatsorok, és azokon belül is különböző nehézségű feladatok.
A kérésem az, hogy akit érdekel a program, legalább első alkalommal olvassa végig az utasításokat, mert a későbbi feladatsorok is többé-kevésbé hasonlóan épülnek majd fel.

Egy-egy feladatsor kb. 60 percet vesz igénybe, van, akinek gyorsabban vagy lassabban megy, célszerű a saját, kényelmes tempónkban haladni.

A feladatok megoldása során többször megnézzük majd a videót, ez nem csupán a megértést, hanem a tudatos tanulást szolgálja, hisz a nyelvtanulás nem verseny, hanem egy többlépcsős folyamat - ha nem csupán passzív nyelvtudásra vágyunk. Nem kell gyorsan haladni, szándékom (és tapasztalataim) szerint fontosabb az alaposság. Éppen ezért az egyes videók és feladatok nem túl hosszúak, nyugodt körülmények közt szánjuk rá az időt, eloszthatjuk akár több napra is. A videó nehézségi szintje, a beszélő tempója, kiejtése senkit ne ijesszen el, a feladatok lépésről-lépésre segítik a megértést, aki mégis nagyon nehéznek találja, az kezdhet a 4. feladattól.

______________________________________________


BEMUTATÓ: Derek SIVERS: WEIRD OR JUST DIFFERENT?

Első előadónk az amerikai születésű Derek Sivers (USA), aki számomra kissé életművész. Sokféle dologgal foglalkozott és foglalkozik. Először nézd-hallgasd végig a felvételt! (Nem hosszú, lehet kétszer is.)




Video forrása itt.

Figyelem! A vonal alatt kezdődnek a megértést segítő feladatok, ide csak akkor görgess, ha már végignézted legalább egyszer a videót, és szeretnéd elkezdeni a feladatsort.





__________________________________________________________

FELADATOK



RÁHANGOLÓ

A videóban szereplő témák

Ebben a videóban a kivetített képek is segítik a megértést. Itt a bevezető részben ezért most nem annyira szavakat, mint inkább témákat és tartalmat keresünk. A címből is kiindulva próbáld meghatározni:

1.) Mi az előadás fő témája?

Most nézd meg újra a videót!


2.)
Milyen példákat hoz fel az előadó?

(Magyarul is meghatározhatod vagy angolul, és nem kell bonyolult dolgokra gondolni. Viszont minél több példát össze tudsz gyűjteni - akárcsak címszavakban is - annál jobb.)

Néhány fontos szó / kifejezés a szövegből ( a fontos alatt azt értem, hogy egyrészt a megértést is segítheti, másrészt máskor is jól jöhet, ha ismered):

1) UPSET
2) REALIZE
3) OPPOSITE
4) WEIRD
5) IMAGINE
6) UNNAMED
7) CONFUSED
8) IN ORDER

Itt következnek az én meghatározásaim (most szigorúan csak ide a szövegre vonatkoztatva és összekeverve.) Próbáld összepárosítani a számokat a betűkkel!

a) elképzel
b) fejre állított, túlsó
c) fura
d) névtelen
e) (össze)zavart
f) sorendben
g) észrevesz, rájön
h) ellenkezője

Megvan?

Akkor nézzük!




___________________________________________________


1.) Az előadás fő témáját így (vagy hasonlóan lehet) összegezni:
Milyen érdekes különbözőségekre lelhetünk a világ különböző pontjain?

A cím jelentése: 'Furcsa vagy csak más?'

2.) A felhozott példák:
1. Names and numbers of streets and blocks in the US and Japan
2. Chinese doctors - to whom you pay when you are healthy
3. Map (upside down)

____________________________________________________

1- B / 2 - G / 3 - H / 4 - C / 5 - A / 6 - D / 7 - E / 8 - F

____________________________________________________

Az itt következő feladatok megoldását elkülönítve, az oldal alján találod. Nem muszáj mindet és ebben a sorrendben csinálnod, de javaslom. Ha valakinek túl nehéz lenne, az a 4. feladattól mehet tovább és a videó szövegkönyve is a segítségére lesz.


FELADAT 1
Az első példával (how Americans and Japanese are different) hosszan foglalkozik az előadó. Mi a különbség az utcák/háztömbök vonatkozásában?

FELADAT 2
Hogyan adja meg egy japán ember a lakcímét? Hogyan számozzák az egyes házakat?

_________________________________________________

Ha úgy érzed, hogy a harmadik-negyedik alkalom után sem érted ezt a részt, olvasd el az itt következő néhány mondatot - ez segít hozzászokni az előadó beszédstílusához, gyorsaságához és kiejtéséhez, valamint további segítséget is ad e feladat megoldásához:

You say: 'Ok, than how do you know your home address?'
It's said: 'Well, easy, this is district 8, there is block 17, house No 1.'
You say: 'Ok, but walking around the neighbourhood, I've noticed that the house numbers don't go in order.'
They say: 'Of course they do. They go in the order in which they were built.

FELADAT 3

a) A második részben egy újabb példát említ Derek, ezúttal kínai orvosokról van szó. Miben különbözik a doktor és a páciens viszonya a nálunk megszokottól?

b) Mi az előadás végső kicsengése (Mit mond a végén Derek)? Próbáld megérteni, s akár leegyszerűsítve is megfogalmazni, ezúttal angolul!

FELADAT 4

Ha sikerült megoldani az előbbi feladatokat, akkor már közeli ismeretségbe kerültél a szöveggel, és a nagy részét érted is. Ha nem így van, az sem gond, mert most következik a lényeg.

A Megoldások alatt (Feladat 4) olvasd el a videó teljes szövegét. Biztos vagyok benne, hogy így már érteni fogod azokat a részeket is, amelyek az élő beszédben nehéznek tűntek. Használhatsz kétnyelvű vagy egynyelvű szótárt is, de nem kell minden egyes szót érteni, a mondatok és a mondanivaló megértése a lényeg. (Ha csak ezt a részt tudod megcsinálni eleinte a videós feladatokból, már az is folyamatosan javítani fogja a szövegértési készségedet és jól használható mondatok, szerkezetek is a fejedben maradnak.) Utána nézd meg még egyszer a videót, de kipróbálhatod úgy is, hogy nem nézed, csak hallgatod. Más részletekre leszel fogékony így.

FELADAT 5
Próbáld meg lefordítani a következő mondatokat (a Megoldások részben megadtam a fordításokat, de természetesen - helyenként - más helyes megoldás is elképzelhető, a konzultáció alkalmával megbeszélhetjük):

1. Képzeld el, hogy állsz az utcán, valahol Japánban.
2. Az utcák csupán névtelen területek a háztömbök között.
3. Észrevettem, hogy a házak számozása nem sorrendben történik.
4. Vannak orvosok Kínában, akik úgy gondolják, hogy az ő munkájuk az, hogy az egészségedet megőrizzék.
5. Ez a térkép is pontos.
6. Furcsa, vagy csak más?
7. Kicsit zavartan és csalódottan távozik.
8. El kell mennünk a világ másik felére, hogy észrevegyük, vannak dolgok, amiknek a létezését még csak nem is sejtettük.


FELADAT 6
Itt tesztelheted, mennyire emlékszel vissza a videó bizonyos részleteire. Ez egy interaktív feladat, ha elkészültél vele, ki is javíttathatod a programmal. Kattints ide!



____________________________________________________
MEGOLDÁSOK


Feladat 1
Amerikában az utcáknak van nevük és számozásuk és a háztömböknek nincs, míg Japánban fordítva.

Feladat 2
Például: district 8, block 17, house No 1
vagyis: kerület, háztömb, házszám

A házakat pedig abban a sorrendben számozzák, ahogy épültek.

Feladat 3
a)
So any month you are healthy you pay them, and when you are sick, you don't have to pay them, because they fail to do their job.

Ezeknek a kínai orvosoknak a páciensek azokban a hónapokban fizetnek, amikor egészségesek (mert akkor az orvos jól végezte a munkáját), s azokban a hónapokban nem, amikor betegek.

b)
So let's never forget, that whatever brilliant ideas you have or hear, the opposite may also be true.


Feladat 4
Szövegkönyv:

Derek Sivers: Weird, or just different?

So imagine, you're standing on the street anywhere in America, and a Japanese man comes up to you and says:
'Excuse me, what is the name of this block?'
You say: 'I'm sorry, well, this is Oak Street and that's Sun Street, that's 26, that's 27.
He says: 'Okay, but what is the name of that block?'
You say: 'Well, blocks don't have names. Streets have names. Blocks are just the unnamed spaces in between the streets.'
He leaves a little confused and disappointed.

So now imagine, you're standing on the street anywere in Japan.
You turn to the person next to you and say:
'Excuse me, what is the name of this street?'
And they say: 'Ah, well, that's block 17 and this is block 16.'
And you say: ' Okay, but what is the name of this street?'
They say: 'Well, streets don't have names. Blocks have names. Just look at the map here: there is block 14, 15, 16, 17, 18, 19. All of these blocks have names.
And the streets are just the unnamed spaces in between the blocks.
You say: 'Ok, than how do you know your home address?'
It's said: 'Well, easy, this is district 8, there is block 17, house No 1.'
You say: 'Ok, but walking around the neighbourhood, I've noticed that the house numbers don't go in order.'
They say: 'Of course they do. They go in the order in which they were built. The first house ever built in a block is house No 1. The second house ever built is house No 2, third is house No 3. It's easy, it's obvious.'

So I love that sometimes we need to go to the upset side of the world to realize that some things we didn't even know we had and realize that the upset of them may also be true.

So, for example, there are doctors in China who believe that is their job is to keep you healthy. So any month you are healthy you pay them, and when you are sick, you don't have to pay them, because they fail to do their job. They get in which one you're healthy and not sick.

In most music we think of the 'one' as the down beat, the beginning of the musical phrase. One, two, three, four... But in West African music the 'one' is thought of as the end of the phrase, like the period at the end of the sents.
So you can hear it not just in the phrasing, but the way they can after music:
two, three, four, one...

And this map is also accurate.

There is a saying: ' Whatever true thing you can say about India, the opposite is also true.'
So let's never forget, whether at TED or anywhere else, that whatever brilliant ideas you have or hear, the opposite may also be true.

(closing: Japanese greetings)



Feladat 5

1. Imagine that you're standing in the street somewhere in Japan.
2. (The) streets are just unnamed spaces in between the blocks.
3. I have noticed that house numbers don't go in order.
4. There are doctors in China who believe that is their job is to keep you healthy.
5. This map is also accurate.
6. Weird or just different?
7. He leaves a little confused and disappointed.
8. We need to go to the upset side of the world to realize some things we didn't even know we had.


______________________________________________________

Ráadásként
érdemes ezen a képen nézelődni egy kicsit:



















___________________________________________________________________

Ha kérdésed, véleményed van,

ha szívesen használnád a videóprogramot, írj nekem:

esztramos@gmail.com
esztramos@t-online.hu


Köszönöm a figyelmet!
Erős Ildikó live/online angol nyelvoktató

(A program oldalán közzétett feladatsorok szerzői védelem alá eső szellemi termékek, melyek engedély nélküli felhasználását, sokszorosítását és terjesztését a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. tiltja.
A feladatok magáncélra letölthetők, lementhetők, vagy online is rendelkezésre állnak az adott hónapban.
A videók nyilvános, ingyenes tárhelyekről/internetes oldalakról származnak, onnan magáncélra szintén letölthetők.)